Presuda 05 0 U 001200 24 U
BOSNA I HERCEGOVINA
FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE
BOSANSKO-PODRINJSKI KANTON GORAŽDE
KANTONALNI SUD U GORAŽDU
Broj: 05 0 U 001200 24 U
Goražde, 09.04.2025. godine
Kantonalni sud u Goraždu, sudija Bičo Edin, u upravnom sporu po
tužbi tužiteljice P. D. S. iz G., ul. ..., zastupane po punomoćniku Borovac
Omeru, advokatu iz Goražda, protiv tuženog Ministarstva za socijalnu politiku,
zdravstvo, raseljena lica i izbjeglice Bosansko-podrinjskog kantona Goražde,
radi poništenja rješenja broj: UP-2:08-31-33/23, od 25.12.2023. godine, u
predmetu ostvarivanja prava iz socijalne zaštite, dana 09.04.2024. godine,
donio je:
P R E S U D U
Tužba se odbija kao neosnovana.
Obrazloženje
Tužiteljica u tužbi ističe da je rješenjem tuženog broj:
UP-2:08-31-31/23, od 18.10.2023. godine, poništeno rješenje JU Centar za
socijalni rad BPK Goražde broj: UPI-02/3-31-896-1/23, od 21.09.2023. godine,
kojim je odbijen njen zahtjev za priznavanje prava na novčanu naknadu za
novorođeno treće dijete, te da je predmet vraćen prvostepenom organu na ponovno
odlučivanje, uz pozivanje na pravni stav ovog suda izražen u Presudi broj: 05 0
U 001032 21 Uvp, od 08.06.2021. godine. U ponovljenom postupku prvostepeni
organ je donio novo rješenje broj: UPI-02/3-31-896-3/23, od 14.11.2023. godine,
kojim je njen zahtjev odbijen, dok je tuženi odbio žalbu na isto, rješenjem
broj: UP-2:08-31-33/23, od 25.12.2023. godine. Ističe da su upravni organi prilikom odlučivanja o njenom zahtjevu
postupali proizvoljno i protivno odredbama Zakona o upravnom postupku jer
odluku nisu dostavili punomoćniku tužiteljice već tužiteljici lično, iako su
bili upoznati da je u postupku zastupa kvalifikovani punomoćnik koji je
advokat. Smatra da se tuženi neosnovano poziva na pravni stav ovog suda iznesen
u presudi broj 05 0 U 001032 21 U, od 31.03.2021. godine, obzirom da je
navedena odluka preinačena odlukom ovog suda broj: 05 0 U 001032 21 Uvp, od
08.06.2021. godine, zbog čega se ne mogu pozivati na stav odluke koja ne
postoji jer je preinačena. Ističe da se tuženi u obrazloženju odluke poziva na
odredbe iz člana 105. stav 3. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih
žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom, nalazeći da je tužiteljica zahtjev
podnijela istekom roka od 60 dana, bez obzira što je stavom 4. istog člana
propisano da potraživano pravo pripada korisniku od prvog dana narednog mjeseca
po podnošenju zahtjeva i traje dok za to postoje uslovi za sticanje i
korištenje prava po navedenom Zakonu, a najduže do navršene 18 godine života
djeteta. Smatra da je neosnovan zaključak tuženog da postoji prekluzivni rok za
ostvarivanje prava na novčanu naknadu, odnosno da podnosilac gubi pravo na
naknadu ako propusti rok propisan odredbama iz člana 105. stav 3. navedenog
Zakona, kojom se samo propisuje da podnosilac nema prvo na retroaktivno
ostvarivanje naknade, već isključivo od prvog dana narednog mjeseca po
podnošenju zahtjeva. Ukazuje da je rješenjem tuženog tužiteljica lišena prava
na novčanu naknadu za treće dijete, odnosno povrijeđeno njeno pravo
zagarantovano članom II/3.k) Ustava Bosne i Hercegovine, odnosno pravo
garantovano članom 1. Protokola broj 1. uz Evropsku konvenciju o ljudskim
pravima i osnovnim slobodama. Ukazuje na pravni stav ovog suda u presudi broj:
05 0 U 001032 21 Uvp, od 08.06.2021. godine, koji se ima primijeniti i u
konkretnom slučaju bez obzira što je tužiteljica podnijela zahtjev protekom
roka iz člana 105. stav 3. Zakona, pri čemu nema pravo na retroaktivno
ostvarivanje naknade. Predlaže da ovaj sud donese presudu kojom se tužba
uvažava, poništava rješenje Ministarstva za socijalnu politiku, zdravstvo,
raseljena lica i izbjeglice Bosansko-podrinjskog kantona Goražde broj:
UP-2:08-31-33/23, od 25.12.2023. godine i rješenje JU Centar za socijalni rad
Bosansko-podrinjskog kantona Goražde broj: UP1-02/3-31-896-3/23, od 14.11.2023.
godine, te predmet vraća na ponovni postupak.
Tuženi u odgovoru na tužbu navodi da osporenim rješenjem nije
povrijeđen Zakon, te da istim nisu povrijeđena prava tužiteljice.
Ispitujući osporeno rješenje u granicama razloga i zahtjeva iz
tužbe, u smislu člana 34. Zakona o upravnim sporovima odlučeno je kao u izreci
a razlozi su slijedeći:
Tužba nije osnovana.
Prema razlozima osporenog rješenja proizilazi da je rješenjem
Ministarstva za socijalnu politiku, zdravstvo, raseljena lica i izbjeglice
Bosansko-podrinjskog kantona Goražde broj: UP-2:08-31-33/23, od 25.12.2023.
godine, odbijena kao neosnovana žalba tužiteljice izjavljena protiv rješenja JU
Centar za socijalni rad Bosansko-podrinjskog kantona Goražde broj:
UPI-02/3-31-896-3/23, od 14.11.2023. godine, kojim je odbijen zahtjev
tužiteljice za priznavanje prava na novčanu naknadu za novorođeno treće dijete.
Iz rješenja proizlazi da je tuženi u prethodnom postupku poništio rješenje
prvostepenog upravnog organa broj: UPI-02/3-31-896-1/23, od 21.09.2023. godine,
kojim je odbijen zahtjev tužiteljice za utvrđivanje prava na naknadu za treće
dijete zbog neispunjavanja zakonom propisanih uslova, pri čemu se prvostepenom
organu ukazao na pravni stav ovog suda iskazan u presudi broj 05 0 U 001032 21
Uvp, od 08.06.2021. godine, nalazeći da se isti ima primijeniti mutis mutandis
i na zahtjev tužiteljice, zbog čega je predmet vratio prvostepenom organu na
ponovno odlučivanje.
U ponovnom postupku prvostepeni organ je utvrdio da je tužiteljica
zahtjev za ostvarivanje prava podnijela dana 01.09.2023. godine, da je kćerka
Z. rođena 01.10.2021. godine, odnosno da je zahtjev podnesen 1 godinu i 11
mjeseci od dana rođenja trećeg djeteta. Prvostepeni organ je našao da tuženi,
odnosno drugostepeni organ pogrešno utvrdio da se radi o istom činjeničnom
osnovu pozivajući se na navedeni pravni stav ovog suda, obzirom da je odredbama
iz člana 105. stav 3. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata
i zaštiti porodice sa djecom, koji je objavljen u Službenim novinama BPK
Goražde broj: 8/22 i stupio na snagu dana 17.09.2022. godine, propisan rok od
60 dana od dana rođenja djeteta za podnošenje zahtjeva, dok je stav izražen u
navedenoj odluci suda donesen na osnovu ranije važećeg Zakona u kojem navedeni
rok nije bio propisan. Stoga je prvostepeni organ odbio zahtjev tužiteljice
nalazeći da je isti podnesen nakon proteka prekluzivnog roka od 60 dana, čime
je tužiteljica izgubila pravo na ostvarivanje novčane naknade za treće
novorođeno dijete.
Tužiteljica je putem punomoćnika protiv navedenog rješenja podnijela
žalbu tuženom zbog pogrešne primjene materijalnog prava, pri čemu je istakla da
prvostepeni organ prilikom donošenja novog rješenja nije postupio po uputama
tuženog, odnosno nije primijenio pravni stav ovog suda na koji mu je ukazano rješenjem
od 18.10.2023. godine. U žalbi je istakla da je prvostepeni organ pogrešno
primijenio odredbe iz člana 105. stav 3. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti
civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom, odnosno da je tužiteljica
izgubila pravo na novčanu naknadu jer zahtjev nije podnijela u roku od 60 dana
od dana rođenja djeteta, pri čemu nije tražila pravo na retroaktivno
ostvarivanje naknade, pri čemu se pozvala na odredbe Ustava BiH i EKLJP, na
isti način na koji se poziva i u tužbi, kao i presudu ovog suda broj: 05 0 U
001032 21 Uvp, od 08.06.2021. godine, ukazujući da je tužiteljica
diskriminisana u odnosu na S. N. kojoj je to pravo priznato pozivanjem na istu
odluku suda.
Tuženi je u pobijanom rješenju našao da žalba tužiteljice nije
osnovana, nalazeći da je odluka prvostepenog organa zakonita, pri čemu je
prihvatio činjenično stanje koje je utvrdio prvostepeni organ. Tuženi je našao
da je obrazloženje rješenja preciznije i detaljnije, odnosno da je obrazložena
uzročno posljedična veza između važeće sudske prakse i odredaba Zakona koji se
odnosi na konkretnu upravnu stvar, pozivajući se na činjenicu da je prvostepeni
organ naveo da je tuženi pogrešno utvrdio da se na konkretan slučaj ima
primijeniti pravni stav koji je ovaj sud iznio u presudi broj: 05 0 U 001032 21
Uvp, od 08.06.2021. godine. Ističe da prvostepeni organ navodi da je vijeće
ovog suda „bilo zauzelo pravni stav“ da se može ostvariti pravo na novčanu
naknadu za novorođeno treće dijete poslije isteka roka od 60 dana od dana
rođenja djeteta jer rok za podnošenje zahtjeva nije bio propisan odredbama
Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti
civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom (Službene novine BPG Goražde,
broj: 7/08, 2/13, 12/13 i 4/14) zbog čega se rok koji je propisan Izmjenom i dopunom
Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa
djecom (Službene novine BPK Goražde, broj: 13/20) nije mogao primijeniti na
zahtjev koji je podnesen prije donošenja navedene Izmjene i dopune Zakona.
Tuženi je našao da je dana 17.09.2022. godine stupio na snagu novi Zakona o
socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom
(Službene novine BPK Goražde, broj: 8/22) kojim je odredbom iz člana 105. stav
3. određeno da se zahtjev za ostvarivanje predmetnog prava podnosi u roku od 60
dana od dana rođenja djeteta za koje se isti podnosi, te da kako tužiteljica
zahtjev nije podnijela u predviđenom roku nema pravo na ostvarivanje novčane
naknade. Tuženi je odbio prigovor tužiteljice da se radi o upravnoj stvari koja
je identična slučaju S.N., pri čemu se pozvao da je navedena rješenjem prvostepenog organa prethodno
izvedena iz prava koje joj je ranije bilo priznato po osnovu rođenja trećeg
djeteta, a zbog neispunjavanja uslova iz člana 17. stav 1. alineja 3. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata
i porodice sa djecom (Službene novine BPK Goražde, broj: 13/20), a koji je
usvajanjem trenutno važećeg zakona stavljen van snage. Tuženi se poziva na stav
ovog suda koji je zauzet u presudi broj 05 0 U 001032 21 U, od 31.03.2021.
godine, nalazeći da je sud prihvatio kao pravilan stav upravnih organa da je
tužiteljica propustila rok od 60 dana za podnošenje zahtjeva. Tuženi je odluku donio
na osnovu odredaba iz člana 224. i 237. Zakona o upravnom postupku, kao i
odredaba iz člana 125. stav 2. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih
žrtava rata i zaštiti porodice, pri čemu je naveo da je uzeo u obzir
obrazloženje prvostepenog organa, striktnu primjenu materijalnog prava, bez
upuštanje u logiku i intenciju zakonodavca, pri čemu nije želio da se zbog
različitih tumačenja normi i dužine korištenja prava i potencijalnih
konsekvenci po budžet, postupanjem u „dobroj vjeri“ donese pogrešna odluka,
zbog čega je žalbu odbio kao neosnovanu.
Odredbama iz člana 105. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti
civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom (Službene novine BPK Goražde,
broj: 8/22) propisano je da izuzetno, pored prava na dječji dodatak, za
novorođeno treće, četvrto i peto dijete roditelj ima pravo na novčanu naknadu u
mjesečnom iznosu od 40% prosječne plate u Kantonu, bez obzira na imovinski
cenzus, ako kumulativno ispunjava sljedeće uslove: a) da prvo, drugo i dijete
za koje se podnosi zahtjev žive u zajedničkom domaćinstvu sa podnosiocem
zahtjeva, b) da imaju prijavljeno prebivalište, odnosno boravište, na području
Bosansko-podrinjskog kantona Goražde najmanje pet godina prije podnošenja
zahtjeva. Stavom 2. istog člana propisano je da korisnici koji su ostvarili
pravo iz stava 1. istog člana neće biti pogođeni ako prvo ili drugo dijete
napuste domaćinstvo zbog punoljetnosti, sklapanja braka ili drugih
nepredviđenih okolnosti. Stavom 3. propisano je da zahtjev za ostvarivanje
prava iz stava 1. istog člana podnosi se u roku od 60 dana od dana rođenja
djeteta za koje se zahtjev podnosi, te da rok od 60 dana od dana stupanja na
snagu Zakona za podnošenje zahtjeva važi i za korisnike koju su izvedeni iz
prava Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti
civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom (Službene novine BPK Goražde,
broj: 13/20). Stavom 4. propisano je da pravo iz stava 1. istog člana korisniku
pripada od pravog dana narednog
mjeseca nakon podnošenja zahtjeva i traje dok postoje uslovi za sticanje i
korištenje prava iz Zakona, a najkasnije do 18. godine života djeteta.
Tužbom se ukazuje da je tuženi pogrešno primijenio odredbe iz člana
105. stav 3. i 4. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i
zaštiti porodice sa djecom (Službene novine BPK Goražde, broj: 8/22), odnosno
da nije primijenio pravni stav koji je ovaj sud zauzeo u presudi broj: 05 0 U
001032 21 Uvp, od 08.06.2021. godine, nalazeći da se radi o identičnoj slučaju.
Prije svega, ovaj sud ukazuje da je pogrešan zaključak tužiteljice
da se na konkretnu upravnu stvar ima primijeniti pravni stav zauzet u navedenoj
presudi. Naime, pravni stav suda odnosi se na postupanje upravnih organa i
primjenu materijalnog prava koje je bilo na snazi prije donošenja na snagu
važećeg Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti
porodice sa djecom. Ovaj sud ukazuje da odredbama ranije važećeg Zakona nije
bila propisana odredba o roku u kojem se podnosi zahtjev za novčanu naknadu za
treće novorođeno dijete, odnosno da su upravni organi prilikom rješavanja o
zahtjevu podnositeljice zahtjeva neosnovano primijenili rokove propisane za
podnošenje zahtjeva za naknadu na osnovu porodiljskog odsustva. Navedeni rok od
60 dana za podnošenje zahtjeva koji teče od dana rođenja trećeg djeteta uveden
je Izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava
rata i zaštiti porodice sa djecom koji je objavljen u Službenim novinama
BPK Goražde broj 13/20. Kako je podnositeljica
zahtjev podnijela prije stupanja na snagu navedenih izmjena i dopuna Zakona, to
je sud odlučio da je zahtjev za vanredno preispitivanje sudske odluke osnovan,
obzirom da je sud rješavajući po tužbi podnositeljice zahtjeva pogrešno
primijenio odredbe materijalnog prava koje su bile na snazi u trenutku
podnošenja zahtjeva.
Kako je tužiteljica zahtjev za ostvarivanje novčane naknade za
treće dijete tužiteljica podnijela nakon stupanja na snagu Zakona o socijalnoj
zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom (Službene
novine BPK Goražde, broj: 8/22), to su upravni organi ispravno primijenili
odredbe iz člana 105. stav 3. navedenog Zakona, kojim je propisano da se zahtjev
za ostvarivanje prava novčanu naknadu za treće novorođeno dijete podnosi u roku
od 60 dana od dana rođenja djeteta za koje se za koje se zahtjev podnosi, pri
čemu su primijenili isključivo jezičko tumačenje navedene odredbe iz kojeg
proizlazi da se radi o prekluzivnom roku čijim propuštanjem se gubi pravo na
naknadu.
Kako tužiteljica ukazuje da je odlukom tuženog došlo do povreda prava
na njenu imovinu iz člana II/3 k) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 1.
Protokola broj 1 uz Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih
sloboda, pri čemu ovaj sud konstatuje da član 1. Protokola broj 1 uz Evropsku
konvenciju obuhvata tri različita pravila; da prvo pravilo navedeno u prvom
stavu je opšte prirode i iskazuje načelo mirnog uživanja imovine; da drugo
pravilo sadržano u drugoj rečenici istog stava obuhvata lišavanje imovine i
čini ga podložnim određenim uslovima, a treće pravilo koje se nalazi u drugom
stavu, da priznaje da države članice imaju pravo, između ostalog, da nadziru
korišćenje imovine u skladu sa javnim interesom. Ovaj sud konstatuje da svako
miješanje u pravo na imovinu prema drugom ili trećem pravilu mora biti
predviđeno zakonom, mora služiti legitimnom cilju, mora uspostavljati pravičnu
ravnotežu između apelantovog prava i javnog, odnosno opšteg interesa (načelo
proporcionalnosti).
Analizirajući odredbe iz člana 105. Zakona o socijalnoj zaštiti,
zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom izvan isključivo
jezičkog tumačenja, ovaj sud je došao do zaključka da su odredbe iz stava 3.
navedenog člana kontradiktorne ostalim odredbama iz navedenog člana, odnosno da
nisu u funkciji zaštite porodice sa djecom, pri čemu mogu dovesti do
diskriminacije korisnika kojima je navedeno pravo namijenjeno. Naime, odredbama
iz stava 4. navedenog člana propisano je da pravo počinje od prvog dana
narednog mjeseca od kada je zahtjev za novčanu naknadu podnesen, što ukazuje da
se korisnicima prava obezbjeđuje samo korištenje prava za naredni period, a ne
i za period koji je protekao. Pored ovoga, trajanje utvrđenog prava je dok
korisnik ispunjava uslove propisane stavom 1. istog člana, odnosno najkasnije
do 18. godine života. Stoga se postavlja pitanje da li se imovinsko pravo koje
je utvrđeno zakonom i koje se ostvaruje ispunjavanjem uslova, koje nije
ograničeno imovinskim cenzusom i koje se
može koristiti do punoljetstva može gubiti samo zbog činjenice da zahtjev za
ostvarivanje istog nije podnesen u roku od 60 dana od dana rođenja djeteta,
odnosno da li je navedena odredba Zakona usklađena sa Ustavom Federacije BiH.
Stoga je ovaj sud donio rješenje od 08.02.2024. godine kojima se
postupak prekida zbog predočavanja ustavnog pitanja za utvrđivanje ustavnosti
člana 105. stav (3) Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i
zaštiti porodica sa djecom Bosansko-podrinjskog kantona Goražde (Službene
novine Bosansko-podrinjskog kantona Goražde, broj: 8/22), u dijelu kojim je
određen rok za podnošenje zahtjev za ostvarivanje prava iz stava (1) istog
člana i to u roku od 60 dana od dana rođenja djeteta za koje se podnosi
zahtjev, pri čemu je određeno da će se postupak nastaviti nakon što Ustavni sud
Federacije Bosne i Hercegovine donese odluku po zahtjevu za ocjenu ustavnosti.
Dana 07.04.2025. godine ovom sudu je dostavljena presuda Ustavnog
suda Federacije BiH broj: U-9/24, od 04.03.2025. godine, kojom je utvrđeno da
je član 105. stav 3. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata
i zaštiti porodica sa djecom (Službene novine BPK Goražde, broj: 8/22) u saglasnosti
sa Ustavom Federacije BiH.
Kako iz predmetnog spisa proizlazi da je tužiteljica zahtjev za
ostvarivanje prava podnijela dana 01.09.2023. godine, dok je kćerka Z. rođena
01.10.2021. godine, to proizlazi da je tuženi ispravno utvrdio činjenično stanje,
odnosno da je zahtjev podnesen nakon proteka roka propisanog članom 105. stav
3. Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice
sa djecom, zbog čega je osnovano zahtjev odbijen. Kako je presudom Ustavnog
suda FBiH odlučeno da je zakon u skladu sa Ustavom Federacije BiH, to je
neosnovan prigovor tužiteljice da je diskriminisana u odnosu na druge korisnike
prava, obzirom da se odredbe zakona primjenjuju jednako na sve korisnike prava
od 17.09.2022. godine, kada je stupila na snagu Izmjena i dopuna Zakona.
Ovaj sud je odlučio kao u
izreci presude u skladu sa odredbom člana 36. stav 1. i 2. Zakona o
upravim sporovima (Službene novine F BiH, broj:
9/05).
SUDIJA
Bičo Edin, s.r.